Odkrywaj

Dodge Viper Defender z serialu „Viper” – przetrwał jeden i niedawno mogliście go kupić

Zapomniany nieco pojazd, który powstał dla kultowego już dzisiaj serialu lat dziewięćdziesiątych o nazwie „Viper”. Emitowano go w latach 1993-1999 (w Polsce od 1994) i było to typowe kino akcji w amerykańskim stylu. Jak to zazwyczaj bywa, główny bohater potrzebuje samochodu, a w tym przypadku nie był to samochód byle jaki. Specjalnie na potrzeby serialu stworzono charakterystyczny pojazd, który z auta cywilnego zamienia się w naszpikowany systemami, kuloodporny postrach kryminalistów.

Autor: Rastoporte

Baza projektu

Podstawą do zbudowania serialowej wersji był Dodge Viper RT/10 Roadster z 1992 roku. Wyposażono go w silnik V10 o pojemności 8 litrów i mocy 408 KM. Jego premiera odbyła się na kilka miesięcy przed serialem, który to powstał właśnie w celu promocji tego modelu.

W aucie Joe Nipote jako serialowy Frankie Waters — Viper RT/10 Roadster | Ken Au-Yeung

Od czwartego sezonu serialu, rolę cywilnego pojazdu przejmuje Viper GTS będący nie tylko wersją z zamkniętym dachem, ale przede wszystkim już po modernizacji z 1996 roku. I to właśnie auto z tego rocznika wykorzystano w serialu.

Zdjęcie modelu GTS z Defenderem | gtmotorsports.org

Zmiany zewnętrzne

Na rozgrzewkę materiał na temat tego pojazdu z 1994 roku. Jest to cały program SciFi-Buzz, ale pierwsze 4 minuty i 20 sekund, zostało poświęcone Viperowi.

Ten niecodzienny wóz zaprojektował Steve Ferrerio i Greg White z firmy Chrysler (Dodge jest jedną z ich marek). Warto wspomnieć o Robercie Benjaminie, ponieważ odegrał on znaczną rolę w budowie serialowych pojazdów. Mówił o nim, że to „Viper na sterydach” – i nie sposób się z tym nie zgodzić.

Największe zmiany względem bazowej wersji zaszły z zewnątrz — przerobiono w zasadzie wszystko. Samochód zyskał zupełnie inne proporcje ze względu na całkowicie nowe, wydłużone o 38 centymetrów nadwozie z włókna szklanego. Co ciekawe, dołożono także kilka nowych ruchomych elementów, np. przednie zęby w zderzaku — nie wszystko było efektami specjalnymi.

Zupełnie inna linia nadwozia, która nie przypomina nawet bazy, na której powstaje. Widać to najbardziej z boku i teraz Viper wygląda jak rasowe coupe.

Na dachu wycięto dwa okna, na co nie każdy na pewno zwrócił do tej pory uwagę. Na zdjęciach z wnętrza można dostrzec te wycięcia, choć obite są materiałem z podsufitki.

Wlew paliwa umieszczono pod tylnym spojlerem, który trzeba podnieść do tankowania. Najśmieszniejszy jest ten rzep, który ma powstrzymywać go przed otwieraniem.

Podnoszony tylny spojler | bringatrailer.com

Zmianom uległy nawet felgi, choć delikatnie. Wzór pozostał ten sam, ale zyskały więcej dziurek imitujących nity, oraz inny kapsel / dekielek w środkowej części. Jako ciekawostkę dodam, że są to felgi w rozmiarze 17 cali, na które założony opony o rozmiarach: Przód – 275/40. Tył – 335/45.

Zmodyfikowana felga Vipera | bringatrailer.com

Zmiany wewnętrzne

Cały osprzęt z konsoli środkowej ustąpił miejsca trzem wyświetlaczom, a przynajmniej taką rolę miały pełnić w filmie — w rzeczywistości to atrapy. I na tym całe wyposażenie się kończy, gdyż pozbawiono samochód wszystkich cywilnych dodatków — brak pasów bezpieczeństwa, radia, ani nawet systemu ogrzewania / klimatyzacji.

Całość zabudowano szarymi panelami pod kolor kubełkowych foteli, ale ogólny kształt pozostał bez zmian. Po prostu nowe materiały w nowej kolorystyce i nieco innej formie.

Zmiany mechaniczne

Najważniejszą zmianą techniczną względem bazowego modelu, było zastosowanie silnika V8 o pojemności 5,9 lub 6,4 litra (w zależności od egzemplarza) i mocy 360 lub 390 KM wraz z automatyczną skrzynią biegów. Standardowy Viper dostępny był wyłącznie z manualem i tak jak wspomniałem wcześniej — z silnikiem V10. Na zmianę skrzyni zdecydowano ze względu na kaskaderów, dla których automat był po prostu wygodniejszy.

Viper Defender — silnik V8 5,9l | bringatrailer.com

Jak zawsze podczas kręcenia filmów czy seriali, powstało wiele egzemplarzy do różnych zadań. Od montażu dodatkowych kamer i osprzętu, aż po kompletne pojazdy. Dobrym przykładem może być wersja 4×4 – z wielkimi terenowymi kołami, wysokim prześwitem i układem napędowym z Dodge’a Dakota. Szacuje się, że powstało około 14 różnych wozów, które do modyfikacji dostarczył koncern Chrysler. Do dziś przetrwał jeden.

Wersja 4×4, której bazą był Dodge Dakota | uniquecarmovies.com

Koszt zaprojektowania i realizacji konceptu wyniósł około 1,5 miliona dolarów. Mniej więcej tyle samo kosztowało nakręcenie jednego odcinka. Pamiętajcie, że mówimy o pierwszej połowie lat 90. i tworzenie efektów specjalnych wyglądało nieco inaczej i kosztowało inne pieniądze. Sam serial miał rekordowo wysoki budżet w porównaniu do innych produkcji, dlatego w celu obniżenia kosztów, cięto i przerabiano głównie pojazdy testowe. One i tak nigdy nie trafiłyby do sprzedaży.

Dalsze losy do 2013 roku

Produkcję serialu zakończono w 1999 roku i kultowy już srebrny pojazd, na szczęście przetrwał. Wraz z innymi pojazdami trafił w ręce Unique Movie Cars z Las Vegas, skąd pochodzą niektóre zdjęcia.

  • W 2010 roku został wystawiony na aukcji w Monterey Mecum Auctions, ale nie znalazłem informacji, kto ten samochód sprzedawał. Warto dodać, że do samochodu dołączony był zestaw zabawek i gadżetów z planu filmowego — w galerii możecie znaleźć ich zbiorcze zdjęcie. Licytacja doszła do poziomu 270 000 dolarów, ale nie osiągnęła ceny minimalnej, tak więc nie doszło do sprzedaży. Link do aukcji możecie znaleźć tutaj, ale jest jeszcze krótki filmik z tego wydarzenia.
  • W maju 2013 roku można było go spotkać na kolejnej aukcji, tym razem w serwisie eBay. Złożono 48 ofert i osiągając poziom 174 000 dolarów, licytacja została zakończona. Auto ponownie nie zostało sprzedane, ponieważ nie osiągnięto minimalnej kwoty, jaką chciał właściciel. I tak znalazłem tę aukcję, choć nie ma na niej już zdjęć. Ciekawskich zapraszam.

Aktualizacja na 2023 rok

Kilka miesięcy po napisaniu tego wpisu, ponownie pojawił się temat tego auta w sieci za sprawą kolejnej aukcji — tym razem w serwisie Bring A Trailer. Dzięki temu uzyskaliśmy dostęp do prawie setki nowych zdjęć, które ukazują wiele szczegółów, również tych technicznych. Był też szerszy opis z paroma informacjami, a nawet filmik udowadniający, że auto jest na chodzie.

Podstawowe informacje z aukcji:

  • Auto wyposażone jest w silnik V8 Chryslera o pojemności 5,9 litra sparowany z automatyczną skrzynią biegów, również konstrukcji koncernu.
  • Brak homologacji drogowej, mimo iż pojazd jest sprawny i jeździ, nie może poruszać się po drogach publicznych. Nie posiada numeru nadwozia i nie może zostać zarejestrowany.
  • Pojazd nie brał udziału w ujęciach kaskaderskich. Grał główną rolę podczas nagrywania serialu, a także pełnił funkcję promocyjną.
  • Całe zawieszenie, układ hamulcowy i kierowniczy przeniesiono bezpośrednio z cywilnej wersji Vipera.
  • Jak wspominałem wcześniej — brak pasów bezpieczeństwa i systemu wentylacyjno-grzewczego.
  • Przebieg egzemplarza to 190 mil (około 306 km) –  sprzedający deklaruje, że po zakończeniu roli serialowej, auto po prostu stało.

Jednak tym razem Viper Defender zmienił właściciela – 4 kwietnia 2023 roku został sprzedany za 141 777 dolarów, czyli nieco ponad 590 000 zł.

Co ciekawe, kupił go kolekcjoner… Viperów. Auto przenosi się tym samym ze stanu Nevada do Pensylwanii — jak napisał sam kupujący — do północno-wschodniej części tego stanu.

Zainteresowanych większą ilością najnowszych zdjęć i szczegółów dotyczących ostatniej aukcji, zapraszam tutaj.

Galeria

Poniżej załączam zbiorczą galerię ze wszystkimi zdjęciami z produkcji serialu, jakie udało mi się znaleźć. Niektóre bardzo małe, ale tylko do takich był dostęp.

Źródła: Mecum, Unique Car Movies, Bring A Trailer.
Co myślisz o tym artykule?
  • Świetny (1)
  • Interesujący (0)
  • Przydatny (0)
  • Nudny (0)
  • Słaby (0)
Total
0
Shares

Bądź na bieżąco!

Otrzymuj natychmiastowe powiadomienie email o nowych wpisach.

Bez spamu i reklam. Tylko najnowsza treść!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni
Mercedes A-klasa W168 – jak mógł wyglądać?

Mercedes A-klasa W168 – jak mógł wyglądać?

Następny
Bardziej włoski niż myślisz! Krótka historia Matiza

Bardziej włoski niż myślisz! Krótka historia Matiza

Zobacz także:
Total
0
Share