Jak bardzo urosły samochody? 17 przykładów na przestrzeni 70 lat

Motoryzacja jako branża nie stoi w miejscu i nieustannie ewoluuje. Choć wydawać się może, że dynamika zmian w ostatnim czasie spowolniła, to w rzeczywistości ten proces nadal postępuje bardzo szybko. Jednym z efektów tego rozwoju jest zmieniający się rozmiar pojazdów. W praktyce nie zawsze idzie to w parze z większą ilością miejsca we wnętrzu. Przestrzeń ta jest potrzebna do zastosowania szeregu zmian w konstrukcji, których nie widzimy. Upchnięta elektronika i wyposażenie to tylko mała część tego, co ukryte jest pod materiałami.
Te zmiany w rozmiarze najlepiej widać, gdy spojrzymy na dany model w perspektywie kilku generacji na przestrzeni kilku dekad. Właśnie dlatego wziąłem na warsztat kilka samochodów z różnych segmentów, które powinny dobrze unaocznić zmiany, jakie zaszły. Odpowiedzą również na pytanie, które zadaję w tytule — jak bardzo urosły samochody?

Autor: Rastoporte

Główne założenia

Dosyć niedawno powstała strona, na której można porównywać wymiary zewnętrzne pojazdów w bardzo wygodnej i przejrzystej formie. Co więcej, to nie tylko suche tabelki z danymi, ale również wizualne zestawienie, które świetnie to obrazuje — mówię oczywiście o carsized.com.

Dlatego wykorzystałem tę stronę, aby nie zanudzić wszystkich stertą danych. Dostępna jest tam spora kolekcja, ale też zaskakująco wielu pojazdów brakuje.
Niemniej jednak założenia były takie, aby porównywać dwa modele jednej marki, które są sklasyfikowane w tym samym segmencie. Szukałem także samochodów możliwie jak najstarszych, ale nie zawsze było to możliwe. Właśnie takie porównania 1:1 powinny najlepiej zobrazować zachodzące zmiany w motoryzacji i rozmiarach aut na przestrzeni dekad.

Porównuję wymiary zewnętrzne. Nie wnikam w to, ile plastiku jest we wnętrzu i czy przyrost jest dla użytkownika odczuwalny. Nie sprawdzam też, czy miało to większe znaczenie dla miejsca na nogi, czy powiększono przez to przestrzeń bagażową. Warto o tym pamiętać, bo to wyłącznie materiał mający zobrazować dynamikę trendu.

Alfa Romeo Giulia 1964 vs 2015 – segment D

Giulia 1964ParametrGiulia 2015
411,5 cmDługość464,3 cm [+52,8]
156 cmSzerokość (bez luterek)186 cm [+30]
143 cmWysokość143,8 cm [+0,8]
251 cmRozstaw osi282 cm [+31]
1000 kgMasa1449 kg [+45%]

51 lat różnicy i wzrost w każdą stronę. Ponad pół metra długości więcej i niemal o połowę większa waga, a do tego aż 30 cm szersze nadwozie, choć wysokość niemal bez zmian. Na zdjęciu widać wyraźnie, jak zmieniło się pojęcie sedana od lat 60.

Audi A4 1994 vs 2015 – segment D

A4 1994ParametrA4 2015
447,9 cmDługość472,6 cm [+24,7]
173,3 cmSzerokość (bez luterek)184,2 cm [+10,9]
141,5 cmWysokość142,7 cm [+1,2]
261,5 cmRozstaw osi282 cm [+20,5]
1200 kgMasa1485 kg [+24%]

26 lat różnicy, czyli mniej więcej połowa tego, co w przypadku Alfy. Podobnie wygląda kwestia parametrów, również około połowy mniejszy przyrost. Od lat 90. przybyło A4 z każdej strony, proporcjonalnie.

Audi 100 1982 vs Audi A6 2018 – segment E

100 1982ParametrA6 2018
479,3 cmDługość493,3 cm [+14]
181,4 cmSzerokość (bez luterek)188,6 cm [+7,2]
142 cmWysokość145,7 cm [+3,7]
268,7 cmRozstaw osi292,4 cm [+23,7]
1170 kgMasa1720 kg [+47%]

36 lat to różnica między nimi. Choć nazwa uległa zmianie, to pozycja w segmencie została zachowana. Co ciekawe, wzrost rozmiarów nie był tak duży, jak chociażby w poprzednim A4. Największą różnicę widać jednak w masie pojazdu.

BMW 5 1981 vs 2020 – segment E

5-seria 1981Parametr5-seria 2020
462 cmDługość496,3 cm [+34,3]
170 cmSzerokość (bez luterek)186,8 cm [+16,8]
141,5 cmWysokość147,9 cm [+6,4]
262,5 cmRozstaw osi297,5 cm [+35]
1160 kgMasa1685 kg [+46%]

39 lat pomiędzy nimi, czyli podobnie jak w porównaniu Audi A6. Zmiany są już jednak znacznie bardziej wyraźne, co widać doskonale na zdjęciu. Wyjątkiem jest masa, która wzrosła o niemal taką samą wartość.

BMW 501 1952 vs BMW 7 2022 – segment F

501 1952Parametr7-seria 2015
473 cmDługość539,1 cm [+66,1]
178 cmSzerokość (bez luterek)195 cm [+17]
153 cmWysokość154,4 cm [+1,4]
283,5 cmRozstaw osi321,5 cm [+38]
1340 kgMasa2255 kg [+69%]

Równo 70 lat dzieli te auta, co jest największą różnicą w tym tekście. Jest to jednocześnie najmłodsze i najstarsze auto wzięte pod moją lupę. Jednak to porównanie jest wyjątkowe także z kilku innych powodów. Rekordowa różnica w wadze, bo aż 915 kg! Rekordowa różnica długości, a także rozstawu osi. Zaskakuje przy tym stosunkowo niewielka różnica w szerokości i niemal niezauważalna zmiana w wysokości.

Dodge Challenger 1969 vs 2015 – pony car segmentu D

Challenger 1969ParametrChallenger 2015
485,9 cmDługość502,7 cm [+16,8]
[+1] 193,3 cm Szerokość (bez luterek)192,3 cm
129,3 cmWysokość145 cm [+15,7]
279,4 cmRozstaw osi294,6 cm [+15,2]
1415 kgMasa1739 kg [+23%]

46 lat to naprawdę dużo, ale zmiany niewielkie. To już wtedy był niemały samochód, jak przystało na pojazd o amerykańskim rodowodzie. I tak pozostało, współcześnie rozpychając się po trochu w każdą ze stron.

Ford Mustang 1966 vs 2018 – pony car segmentu D

Mustang 1966ParametrMustang 2018
461,3 cmDługość478,9 cm [+17,6]
173,2 cmSzerokość (bez luterek)191,6 cm [+18,4]
130 cmWysokość140,3 cm [+10,3]
[+2,3] 274,3 cmRozstaw osi272 cm
1116 kgMasa1737 kg [+56%]

Przez sześć generacji i 52 lata, Mustang urósł nieznacznie. Porównując do poprzedniego Challengera, to Mustang z 1968 był zadziwiająco lekkim samochodem. Współczesne wcielenia Dodge’a i Forda ważą niemal tyle samo co. Jednak to temu drugiemu przybyło aż 621 kg, co przekłada się na 56% większą wartość.

Można też polemizować, czy jego segment pozostał taki sam, zwłaszcza jeśli spojrzymy na poprzedniego Dodge’a. Obecnie są klasyfikowane tak samo, ale pod koniec lat 60., wóz z koniem na masce nie był raczej rasowym sportowcem. Spokojnie możemy przyjąć, że pozycjonowano go co najmniej szczebel niżej.

Honda CR-V 1995 vs 2017 – SUV segmentu D

CR-V 1995ParametrCR-V 2017
451 cmDługość460 cm [+9]
178 cmSzerokość (bez luterek)185,5 cm [+7,5]
[+2,1] 170 cmWysokość167,9 cm
262 cmRozstaw osi266,3 cm [+4,3]
1430 kgMasa1501 kg [+5%]

22 lata i pięć generacji później, dostrzec można niewielkie zmiany. Zmieniły się na pewno proporcje, bo CR-V, mimo iż wygląda jak terenówka, to nią nie jest. Obecnie wizualnie jest to pełnoprawny SUV. Wymiary bez większych zmian, choć oczywiście auto minimalnie urosło. Największym szokiem jest tylko 71 kg więcej.

Hyundai Getz 2005 vs Hyundai i20 2020 – segment B

Getz 2005Parametri20 2020
382,5 cmDługość404 cm [+21,5]
166,5 cmSzerokość (bez luterek)177,5 cm [+11]
[+4] 149 cmWysokość145 cm
245,5 cmRozstaw osi258 cm [+12,5]
1055 kgMasa1088 kg [+4%]

15 lat to stosunkowo niewiele, ale zmiany zaszły wszędzie. Na zdjęciu świetnie widać wydłużenie nowszego modelu o przeszło 21 cm. Jest on również niższy od starszego Getza, przy czym masa zmieniła się nieznacznie.

Jaguar XJ – 1968 vs 2010 – segment F

XJ 1968ParametrXJ 2010
481,3 cmDługość512,3 cm [+31]
176,8 cmSzerokość (bez luterek)189,5 cm [+12,7]
134,1 cmWysokość144,8 cm [+10,7]
276,4 cmRozstaw osi303,3 cm [+26,9]
1630 kgMasa1796 kg [+11%]

42 lata w klasie luksusowej to przepaść, ale nie we wszystkich wymiarach zaszły tak znaczące zmiany, jak można by się spodziewać. XJ z lat 60. okazuje się bardzo ciężki, ponieważ współczesny model pomimo większych rozmiarów jest tylko 166 kg cięższy.

Porsche 911 Targa 1975 vs 2015 – sportowy segment D

911 Targa 1975Parametr911 Targa 2015
429,1 cmDługość449,9 cm [+20,8]
165,2 cmSzerokość (bez luterek)185,2 cm [+20]
[+3,2] 132 cmWysokość128,8 cm
227 cmRozstaw osi245 cm [+18]
1160 kgMasa1645 kg [+41,8%]

40 lat postępu w technologii doskonale widać w autach sportowych, tutaj na przykładzie słynnej dziewięćsetjedenastki w wersji Targa. Rosnąca moc w połączeniu z naciskiem na aerodynamikę i chęć poprawienia właściwości jezdnych, jednocześnie zapewniając maksimum bezpieczeństwa, musiało zmienić samochód właśnie w ten sposób. Te dane mówią wszystko.

Rolls-Royce Silver Cloud 1959 vs Rolls-Royce Ghost 2020 – segment F

Silver Cloud 1959ParametrGhost 2020
538,5 cmDługość554,6 cm [+16,1]
189,9 cmSzerokość (bez luterek)214,8 cm [+24,9]
[+5,5] 162,6 cmWysokość157,1 cm
312,4 cmRozstaw osi329,5 cm [+17,1]
2122 kgMasa2490 kg [+18%]

61 lat to dużo, ale patrząc na dane, to nie widać zupełnie tych dekad, bo różnice są stosunkowo niewielkie. Kilka kilogramów więcej, po kilkanaście centymetrów z każdej ze stron, standard. Największa różnica to o ćwierć metra szersze nadwozie, co jest rekordowym wynikiem w zestawieniu.

Mercedes W120 1953 vs Mercedes E-klasa (W213) 2020 – segment E

W120 1953ParametrW213 2020
446 cmDługość493,5 cm [+47,5]
174 cmSzerokość (bez luterek)185,2 cm [+11,2]
[+10] 156 cmWysokość146 cm
265 cmRozstaw osi293,3 cm [+28,9]
1150 kgMasa1735 kg [+51%]

67 lat różnicy to jeden z największych przedziałów, jakie udało mi się sensownie porównać. W120 to w prostej linii odpowiednik dzisiejszej E-klasy. Oprócz zmian w nomenklaturze segment premium także urósł i tak jak u większości — obniżył się. I tu rekord, bo 10 cm niższe nadwozie to największa zmiana wysokości w tym artykule.

Opel Corsa 1990 vs 2019 – segment B

Corsa 1990ParametrCorsa 2019
365,2 cmDługość406 cm [+40,8]
153,5 cmSzerokość (bez luterek)176,5 cm [+23]
136,5 cmWysokość143,3 cm [+6,8]
234,3 cmRozstaw osi253,8 cm [+19,5]
845 kgMasa1055 kg [+24,8%]

29 lat to nie jest aż tak dużo, ale zmiany są spore. Klasa aut miejskich rozrosła się wyraźnie w przeciągu trzech dekad. Wzrost wymiarów jest podobny proporcjonalnie do tych w przypadku Hyundaia i20 i Getza, których dzieliło 15 lat. Widać różnicę w masie, ale ten parametr w przypadku starszej Corsy brałem z sieci i mogą to nie być wiarygodne dane.

Opel Vectra 1995 vs Opel Insignia 2020 – segment D

Vectra 1995ParametrInsignia 2020
448 cmDługość489,7 cm [+41,7]
171 cmSzerokość (bez luterek)186,3 cm [+15,3]
142 cmWysokość145,5 cm [+3,5]
264 cmRozstaw osi282,9 cm [+18,9]
1260 kgMasa1505 kg [+20%]

25 lat minęło i w porównaniu do Opli z segmentu aut miejskich, to klasa średnia urosła o mniej więcej tyle samo przez podobny okres. Największa różnica w długości, bo aż prawie 42 cm więcej.

Volkswagen Golf 1974 vs 2019 – segment C

Golf 1974ParametrGolf 2019
370,5 cmDługość428,4 cm [+57,9]
161 cmSzerokość (bez luterek)178,9 cm [+17,9]
139,5 cmWysokość149,1 cm [+9,6]
240 cmRozstaw osi261,9 cm [+21,9]
750 kgMasa1260 kg [+68%]

45 lat i Golf nadal jest Golfem, stąd łatwe i prostolinijne porównanie. Różnica polega na tym, że starszy model jest trzydrzwiowy, a nowy pięciodrzwiowy. Mogło to mieć pewne przełożenie na różnicę w wadze, ale nie wymiary. Przyrost długości jest ogromny, tak samo, jak ilość nabranych kilogramów. Jak porównamy te dane z mniejszym Polo poniżej, możemy dość do ciekawych wniosków. Golf z lat 70. był mniej więcej wielkości Polo z końca lat 90.

Volkswagen Polo 1999 vs 2021 – segment B

Polo 1999ParametrPolo 2021
374,3 cmDługość407,4 cm [+33,1]
163,2 cmSzerokość (bez luterek)175,1 cm [+11,9]
141,8 cmWysokość145,1 cm [+3,3]
240,7 cmRozstaw osi255,2 cm [+14,5]
982 kgMasa1132 kg [+16%]

22 lata, czyli niemal połowa okresu, który dzielił poprzednie Golfy. Zmiany też mniejsze, choć wcale nie o połowę, zwłaszcza jeśli spojrzymy na masę. W porównaniu do A4 z podobnych lat, czy Corsy, to zmiany są bardzo zbliżone.

Wnioski

Dzisiejsze zestawienie w pojedynczych przypadkach naprawdę zaskakuje. Wszystkie modele urosły – bez względu na klasę i rocznik. Jedne więcej, drugie mniej, ale wszystkie bez wyjątku. Największą zmianę widać w kilogramach, których przybyło zdecydowanie najwięcej.

Wiele też wskazuje na to, że konkretne różnice były indywidualne dla każdego producenta i modelu. Nie ma konkretnego schematu, czy wartości, o które zwiększyły się pojazdy w danym ujęciu czasowym. Wystarczy spojrzeć na porównanie BMW i Audi z podobnego okresu lub modeli A4 i Vectry / Insignii. Podobne okresy, ale zmiany już nie.

Zmieniające się wymiary na przestrzeni 20-30 lat nie są tak spektakularne, jak zapewne niektórzy oczekiwali. Polo potrzebowało właśnie około 20 lat, aby osiągnąć rozmiary o klasę większego Golfa. Z kolei Audi A4 z 2015, zbliżyło się na kilka centymetrów do o klasę wyższego Audi 100 z 1982. I mimo takiej różnicy, jeszcze go nie przerosło.

Modyfikacjom przede wszystkim zostały poddane proporcje i kształty. Kanciaste i typowo trójbryłowe nadwozia stały się bardziej zwarte, bez wystających bagażników i długich zwisów. Duża w tym też zasługa zwiększonych rozstawów osi. Wydłużenie i obniżenie sylwetek ma również ogromne znaczenie pod kątem aerodynamiki i te zmiany widać gołym okiem w każdej klasie. Od miejskiego hatchbacka, aż po luksusowe limuzyny.

Jak mogliście zauważyć — zestawienie jest ubogie we wszechobecne dzisiaj SUV-y. To przez nie mamy wrażenie, że samochody znacznie urosły. Jeździ ich na drogach znacznie więcej niż 10 czy 15 lat temu. Przy przyjętych założeniach tego artykułu, nie było jednak możliwości, aby porównać je w szerszej perspektywie czasowej niż 10-15 lat.

A jakie są Wasze odczucia?

Źródło: carsized.com
Co myślisz o tym artykule?
  • Świetny (0)
  • Interesujący (0)
  • Przydatny (0)
  • Nudny (0)
  • Słaby (0)
Total
0
Shares

Bądź na bieżąco!

Otrzymuj natychmiastowe powiadomienie email o nowych wpisach.

Bez spamu i reklam. Tylko najnowsza treść!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni
Peugeot 1600 RD i Peugeot ROA — irańska mechanika z francuskim nadwoziem

Peugeot 1600 RD i Peugeot ROA — irańska mechanika z francuskim nadwoziem

Następny
Niezawodność francuskich samochodów — moim zdaniem

Niezawodność francuskich samochodów — moim zdaniem

Zobacz także:
Total
0
Share