Spis treści:
Dziś wpis o motoryzacji… irańskiej. Choć właściwie będzie to bardziej motoryzacja irańska z domieszką francusko-brytyjskiej myśli technicznej. Idzie mi konkretnie o produkowane w Iranie tylnonapędowe wariacje na temat samochodu Peugeot 405. Tak, dobrze przeczytałeś drogi czytelniku. Otóż irańskie przedsiębiorstwo Iran Khodro (IKCO) produkowało tylnonapędowe samochody zbudowane na bazie przednionapędowego Peugeota 405.
Autor: SMKA
Peugeot 1600 RD

Peugeot 1600 RD powstał poprzez mariaż względnie nowoczesnego nadwozia Peugeota 405 z podwoziem irańskiego samochodu Paykan. Należy nadmienić, iż Paykan to produkowany na licencji brytyjski samochód Hillman Hunter (Rootes Arrow), zaprojektowany w latach 60. Peugeot 405 to przednionapędowy samochód z lat 80. Stąd też może dziwić pomysł, aby połączyć dostosowane do przedniego napędu nadwozie z archaiczną tylnonapędową mechaniką Paykana. Tym bardziej że w momencie projektowania Peugeota 1600 RD, przedsiębiorstwo Iran Khodro produkowało już zwykłego Peugeota 405.


Po co produkować równocześnie prawdziwego 405 oraz pseudo 405? Według jednej z hipotez początkowo prawdziwy 405 sprzedawał się w Iranie stosunkowo słabo, stąd też Peugeot 1600 RD miał rzekomo zachęcić bardziej konserwatywnych klientów. Produkcję Peugeota 1600 RD rozpoczęto w 1997 roku.
Peugeot 1600 RD – mechanika

Oryginalny Peugeot 405 ma napęd na przód oraz silnik umieszczony poprzecznie w komorze silnikowej. Zawieszenie przednie to kolumny MacPhersona, natomiast tylne to belka z wahaczami wleczonymi. Elementy sprężyste zawieszenia przedniego to sprężyny śrubowe, natomiast z tyłu mamy drążki skrętne. Tyle, jeśli chodzi o prawdziwego 405.
Zupełnie inaczej jest w Peugeocie 1600 RD. Irański Peugeot ma silnik umieszczony wzdłużnie, a napęd przekazywany jest na koła tylne poprzez wał napędowy (klasyczny układ konstrukcyjny). Zawieszenie tylne to sztywny most napędowy z resorami piórowymi — czyli rozwiązanie niezwykle popularne w samochodach z lat 60.
Tutaj ciekawostka. Zazwyczaj samochody z napędem na przód mają przekładnię kierowniczą umieszczoną za przednią osią, natomiast przy napędzie na tył stosowana jest przekładnia kierownicza umieszczona przed przednią osią. Natomiast Peugeot 1600 RD, mimo napędu tylnego, ma przekładnię kierowniczą umieszczoną za przednią osią.
Peugeot ROA
Wcześniej wspomniałem, iż produkcję samochodu Peugeot 1600 RD rozpoczęto w 1997 roku. Trwała ona do 2006 roku, kiedy to wprowadzony został zmodyfikowany wariant samochodu, występujący pod oznaczeniem Peugeot ROA.
Ogólnie rzecz biorąc, Peugeot ROA nadal tkwi mocno w technice motoryzacyjnej lat 60. (sztywny most napędowy z tyłu, resory piórowe). Produkcję Peugeota ROA zakończono w 2010 roku.


Peugeot ROA / 1600 RD — silniki

Peugeot 1600 RD oraz Peugeot ROA, nie mają silnika rodem z prawdziwego Peugeota 405. Wedle mojej wiedzy, Peugeot 1600 RD ma pod maską czterocylindrowy silnik rzędowy Rootes 1.6 Hillman Avenger o pojemności skokowej 1599 centymetrów sześciennych. Jest to motor benzynowy brytyjskiej proweniencji. Owa jednostka napędowa ma rozrząd typu OHV (wałek na kadłubie) oraz dwa zawory na cylinder. Można spotkać się z informacją, że irańskie tylnonapędowe mutacje Peugeota 405 miewały również pod maską silnik benzynowy Peugeota o pojemności skokowej 1796 centymetrów sześciennych (silnik serii XM). Ogólnie rzecz biorąc, podchodziłbym z pewną rezerwą do informacji odnośnie silników montowanych w irańskich tylnonapędowych pseudo 405.
Kilka słów na zakończenie
Wedle mojej wiedzy, Peugeot 1600 RD oraz Peugeot ROA, nie uchodzą za przesadnie udane samochody. Dowodem taka oto skarga egipskiego nabywcy Peugeota ROA. Oczywiście, tutaj występuje bariera językowa. Nie znam języka perskiego, stąd też trudno mi wyrokować, jakie jest realne zdanie ogółu irańskich kierowców na temat owych samochodów.
Podobnie ze źródłami — wpis pisałem nieco po omacku, ponieważ w świecie zachodnim trudno znaleźć porządne źródła na temat irańskich tylnonapędowych mutacji Peugeota 405. Muszę nadmienić, iż o irańskich tylnonapędowych Peugeotach 405 dowiedziałem się z artykułu na blogu Zbigniewa Łomnika. Aby być obiektywnym — ów wpis Zbigniewa Łomnika to nieprzesadnie dobre źródło informacji.
Jeszcze taka uwaga — Peugeot 1600 RD/Peugeot ROA może kojarzyć się nieco z naszym polskim Polonezem. Czyli względnie nowoczesne nadwozie posadowione na nieprzesadnie nowoczesnym podwoziu. Choć Polonez chyba był jednak bardziej udany od irańskich tylnonapędowych Peugeotów 405.